[06SOFIA198] НОВИЯТ ГЛАВЕН ПРОКУРОР СЕ ГОТВИ ЗА ВОЙНА

id: 52086
date: 2/7/2006 16:27
refid: 06SOFIA198
origin: Embassy Sofia
classification: CONFIDENTIAL
destination: 06SOFIA82
header:

This record is a partial extract of the original cable. The full text of the original cable is not available.

C O N F I D E N T I A L SECTION 01 OF 03 SOFIA 000198

SIPDIS

E.O. 12958: DECL: 02/03/2011
TAGS: PREL, KCOR, KCRM, BU
SUBJECT: NEW CHIEF PROSECUTOR READIES FOR “WAR”
REF: SOFIA 82

НОВИЯТ ГЛАВЕН ПРОКУРОР СЕ ГОТВИ ЗА ВОЙНА

Класифицирана от посланик Джон Байърли по съображения 1.4 (b) и ((d))

1. (C) Общ преглед: По време на среща с посланика, състояла се на 3-ти февруари, новоизбраният главен прокурор Борис Велчев даде да се разбере, че въпреки натиска да се произведат незабавни резултати за обществеността в ЕС, неговият основен фокус ще бъде да се изградят солидни доказателства срещу лица свързани с организираната престъпност и да се наложи контрол над сериозно нефункциониращата прокуратура. Велчев призна, че справянето с очакванията за бързина е предизвикателство, но демонстрира впечатляваща прямота и решителност при начертаването на приоритетите и на пречките, които очаква след като започне работа. Ние трябва да сме подготвени да подкрепим реформата на Велчев в прокуратурата с технологично съдействие, колкото и трудно да бъде това на моменти – може би той е човекът, които ще отговори на високите очаквания на българския политически елит и на наблюдателите от ЕС. Край на общия преглед.

——————————————- ОБЕЗОРЪЖАВАНЕ НА „ТЕРОРИСТИЧНАТА” ПРОКУРАТУРА ——————————————-

2. (C) Велчев говори открито за настоящото състояние на българската прокуратура, заявявайки, че от това, което е разбрал през последните седмици, му е станало ясно, че ситуацията е „дори по-лоша” от това, което си е представял. По думите му, прокуратурата, досега подчинена на Никола Филчев като главен прокурор, се е превърнала в нещо като „терористична организация”, използвана за бизнес и политически цели, и напълно неспособна да се бори с престъпността. Влиянието на Филчев има толкова дълбоки корени, че само 3 седмици преди Велчев да поеме официално поста му, заместниците на сегашния главен прокурор отказват до говорят с него от страх, че Филчев ще ги преследва. Велчев отказа да представи детайлен „план за първите 100 дни”, като се позова на липса на информация, но посочи 3 потенциални опонента – престъпници, политици и самите прокурори. Той заяви, че „не се страхува” от престъпниците и би могъл да намери начини да се бори с политиците, но бил най-изненадан и разколебан от съпротивата в самата прокуратура. Велчев даде да се разбере, че една от първите му стъпки ще бъде подготовка за „един вид война” с настоящите титулярни прокурори.

3. (C) Велчев не очаква борбата да е лесна. Главен прокурор и заместниците му са изборни длъжности, а не назначения, а настоящите заместници имат още няколко години мандат. Според оценката на Велчев, неговият единствен шанс да събере екип, на който може да се довери, е да говори поотделно с всеки един от тези прокурори и да ги убеди да си подадат оставката. Заедно с опита да събере екип от доверени заместници той планира да се заеме с „лесната работа” да даде знак, че политическото влияние върху прокуратурата няма повече да бъде толерирано и с по-трудната задача да започне да събира сериозни доказателства за необезпокояваната през последните 15 години организирана престъпност (ОП). След 3-4 месеца посветени на „почистване на къщичката си” той се надява да вземе на прицел известни лица свързани с ОП и с корупцията.

4. (C) по повод бъдещето на Филчев, Велчев призна, че според общоприетите правила той ще бъде, най-вероятно, изпратен като посланик в Белорусия или Казахстан. Филчев, който разчита на личното си познанство с белоруския президент Лукашенко, е предприел няколко официални и неофициални пътувания до Минск през последната година, безсрамно лобирайки за поста. Велчев призна още, че множество аспекти на работата му ще се улеснят, ако Филчев е физически извън страната и „не наднича зад рамото му”.Но Велчев изрази на глас и тревогата си, че след като станат известни детайли от дейностите на Филчев, натискът да бъде разследван ще се засили, и ще предизвика двустранни проблеми със страната, където ще бъде назначен.

————— ОЧАКВАНИЯТА НА ЕС —————

5. (C) Велчев призна, че мониторинговия доклад на ЕС през април за готовността на България за членство във съюза има голямо значение, но каза, че не може да планира приоритетите си като главен прокурор според графика на европейска комисия. Липсата на прогрес в борбата с корупцията при предния прокурор, и в разкриването на повече от 30 знакови убийства, свързани с ОП, отдавна тревожат и ЕС и Американското посолство. Въпреки, че много лица от средите на ОП продължават да действат напълно открито, напредъкът в стремежа за скоростни обвинения и процеси, ще бъде препятстван от дългите години през които се събираха калпави доказателства и екип, чийто предишна липса на успех показва, че те са „некомпетентни, страхливи и корумпирани”. При бъдещата си среща с официални представители на ЕС, Велчев планира да наблегне на необходимостта от истинска, а не козметична реформа, като едновременно се надява, че една реформирана, функционираща прокуратура ще даде надежда на хората, че войната срещу ОП и корупцията може да бъде спечелена. Що се отнася до местното обществено мнение, бъдещият главен прокурор спомена евентуалната нужда да се разкрият публично фактите за състоянието на прокуратурата за да могат да се насочат очакванията и да се покаже размера на предизвикателствата, които стоят пред него.

—————— ЗАОБИКАЛЯНЕ НА ПРАВИЛАТА? ——————

6. (C) Въпреки уважението си към върховенството на закона, Велчев защити тезата, че заобикалянето на правилата и процедурите би било оправдано в известни случаи свързани с лидерите на ОП. Позовавайки се още веднъж на провала на българските прокурори и органите на реда да съберат нещо повече от „хилави доказателства” срещу лица от ОП, Велчев обяви намеренията си да търси „контракт със съдилищата” т.е. да подкани съдиите да осъждат лидерите на ОП на базата на доказателства, които иначе биха били неприемливи. Той счита, че една такава уговорка би била оправдана срещу най-известните 20-30 престъпници в страната, в чийто дела „придържането към строги законови принципи би било непродуктивно”. Според Велчев, вътрешният министър Петков вече е дал своята подкрепа за използването на подобна стратегия при обвиненията срещу братята Маринови в опити за убийства свързани с ОП.

————– ГЛЕДНАТА ТОЧКА НА САЩ ————–

7. (C) Велчев каза, че цени предложението на посланика за подкрепа от американското правителство и се съгласи с думите на посланика, че ако САЩ биха могли да помогнат с технологичната компетентност на прокурорите, то моралната и етична основа на една ефективна прокуратура би могла да бъде дело само на българската страна. Велчев наблегна на това, че докато технологична помощ ще бъде необходима, нуждата да се консолидира контролът над прокуратурата и да се започнат успешни дела, правят сътрудничеството с USG при събиране и обмен на информация много по-належащо. Велчев посочи неуспеха на българските органи на реда срещу ОП като липса на доверие в професионализма на високопоставени служители на вътрешното министерство, подхвърляйки, че дори информация на USG, която е била вече предоставена на органите на реда в България, може да е била „редактирана” преди да стигне до бюрото му. В молба, която подчерта още веднъж липсата на подкрепа сред прокурорите, Велчев помоли Post’s упълномощен юрисконсулт да предложи кратък списък от добри регионални прокурори, с които сме работили в други градове, и които биха могли да станат негови потенциални съюзници в усилията за провеждане на планираната от него реформата.

—– ЛИБИЯ —–

8. (C) Въпреки усилената си работа върху проблема с българските медицински сестри в Либия в качеството му на юридически съветник на президента, Велчев не беше наясно с резултатите от наскоро проведени срещи в Лондон. Той изрази оптимизъм за евентуално благоприятно разрешение на случая. По-конкретно, той предсказа, че либийската страна ще упражни натиск за разрешение, „което ще бъде възможно най-трудното за нас” като отново осъди сестрите на смърт, и в крайна сметка ги оправдае към края на лятото. Той благодари на посланика за усилията на американското правителство в полза на сестрите и подчерта, че през последните 6 месеца е забелязал значителен прогрес в желанието на Либия да намери бързо разрешение на кризата.

——- КОМЕНТАР ——-

9. (C) Велчев определено е склонен да си сътрудничи с САЩ. Той спомена конкретно, че публично обявяване на подкрепата на САЩ към него, под някаква форма, след като поеме поста, би било силно и позитивно послание към българския народ и би засилило позициите му. На нас приоритетите и тревогите, начертани от Велчев ни изглеждат да са точно в целта – само краткосрочно фокусиране върху „почистването на къщичката” вътре в България може да превърне дългосрочната война срещу ОП в ефективно действие. Въпреки това, дори и опитът му за смислена реформа да успее напълно, резултатите ще бъдат видими чак след месеци, не дни. Високите очаквания на много наблюдатели за скоростни резултати са нереалистични като се има предвид до каква степен „старите начини за правене на бизнес” са вкоренени в прокуратурата. Но, все пак сега, след 7 години на преобладаваща, системна корупция, Велчев е най-добрата възможност за промяна, на която България би могла да се надява, и ние трябва да имаме готовност да му помогнем по всякакъв начин. КРАЙ НА КОМЕНТАРА.

Байърли

***

Ако намирате, че статията е интересна и полезна, можете да ни подкрепите, за да продължим да правим независима разследваща журналистика. If you find the article interesting and useful, you can support us to continue to do independent investigative journalism.

Включете се с Данъкъ Биволъ! Support Bivol

При възможност, станете наш редовен спомоществовател с опцията Месечен Данъкъ. Това ни помага да предвиждаме бъдещи разходи и да планираме дейността си за месеци напред.

IBAN: BG27 ESPY 4004 0065 0626 02
BIC: ESPYBGS1
Титуляр/Account Holder: Bivol EOOD

При проблеми пишете на support [at] bivol [dot] bg

Вижте също / Read Also